إنتقل المنتدى الى موقع أخر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى

2 مشترك

الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Empty الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى

مُساهمة من طرف معتصم ميرغنى عبد الله السبت يونيو 07, 2008 4:16 pm

العزيز ...الغالى الفاتح محمد صالح

لو اتيحت لك فرصة ما تنسى مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى ساقة المكى. ساقة نقد . ساقة حمد. ساقة حسن
ساقة السيد بالذات جدول المغتربين
انا كنت مقتنع تماما انو القوشيق ما فية فايدة لكن ظهور النت حطم القناعة تتخيل لو راعيت المسافة بكامير رقمية سوف تحصل على اجمل صورة ممكن نقترح للسيد المشرف العام اضافة صور من الايدية وهذا الالبوم سوف يحتوى على رموز وعظماء تاثرنا بهم
من واقعنا الى حاضرنا
الاخوة الاعضاء الاعزاء فلتكن الايدية متغلغلة فى اعماقنا اذن التواصل مع الحوار الهادف برغم اختلاف الاراء طالما فى اختلاف الراى لا يفسد فى الود قضية سوف نقترب اكثر من بعض لنسمو ونرتقى فى عالم اليوم الذى ينحنى فقط للوحدة اذن ترابطنا وتواصلنا مصدر قوتنا

تحياتى

الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى 31473e44ce
معتصم ميرغنى عبد الله
معتصم ميرغنى عبد الله
عضو نشيط
عضو نشيط

نشيط :
الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Left_bar_bleue0 / 1000 / 100الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Right_bar_bleue

hb : 0

الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Empty رد: الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى

مُساهمة من طرف الفاضل محمد صالح الأحد يونيو 08, 2008 8:19 am

الأخ العزيز معتصم ميرغني ...

لك التحية و أنت في البلاد التي تموت من البرد حيتانها، و لم تنس الأصل و تفاصيل حياتنا القديمة في الإيدية و القولد والشمالية.

مرة في المسنجر شفتك خاتي ليك صورة قوشيق غزير غزارة مبالغ فيها .. قلت دي أكيد من سواقينا ههههه !!

في عيد الضحية كنت مضحي مع الأهل في البلد، و كانت معاي كاميرا فيديو رقمية، و صورت العديد من المعالم بالحلة (المسجد العتيق و المئذنة التي يرجع عمرها إلى حوالي 60 عاماً، و مسجد عبد الله يدي الجديد، و البيوت والشوارع و مترة عبد الرحيم يدي، و المترات في الخلا). لكن للأسف ما نزلت التحتانية لأنه للأسف كان الوقت ضيق و مع الضبايح و كوننا راجعين رابع يوم في العيد و كده ...

و الحاجة غير المشجعة إنه أنا قبل كم سنة نزلت التحتانية و لقيت الحال اتغير بعد الفيضان و الدنيا معشكبة و كلها تشق و قش خلا و حلفا و الجداول والأنقايات و الحيضان جاطت و الدنيا قوشيق يطمم البطن .. من ديك تاني ما بقا عندي مزاج أنزل التحتانية .. عشان كده ما كنت متشجع ...

إن شاء الله في القريب بعمل تحويل شريط الفيديو لي س دي و أشيل منه مقاطع فيديو و صور ثابتة و نرفعها في المنتدى ليشاهدها الجميع و ترجع بنا لذكريات تلك الأيام الجميلة .. و تكون فرصة للشباب المولودين في الغربة و الخرطوم يشوفوا معالم من بلدهم ...

يمكن إن شاء الله في الإجازة الجاية، أو لو واحد من الإخوان اتبرع ممكن ندبر ليه كاميرا ياخد لينا لقطات من القوشيق و نعمل مسابقة تفوز فيها صورة أكتر قوشيق معشكب هههههه. أنا متأكد قوشيق ساقة السيد حيكون هو الفائز ...

إنت عارف يا معتصم؟ أنا كتير فكرت نعمل توثيق للحاجات التراثية بتاعتنا قبل ما تتنسي. مرات بحاول أتذكر حاجات بلقى نفسي يا نسيتها يا قربت أنساها. أنا فكرت بصفة خاصة في الألعاب بتاعتنا القديمة: سيلة، الكعود شل، من نطاك، الدس، الشد، سبعة حجار، عربات الحديد، الترتار، و حاجات كنا بنعملها زي اللبد للطير فوق الحيط (نق .. نق.. جم!! ههههه)، و الشريك للطيور، و الفرنيب لاصطياد الكلاب أيام الأعراس،و أشهر من كان يعمل الحاجات دي، و غيرها حاجات كتيرة قربت تنقرض. و كمان الناس الكبار يحكوا لينا عن ضرب الكداد و اللعبات و الحاجات بتاعة زماااان النحنا ما حضرناها ..

لك التحية على نبش الذكريات و على المبادرة، و أوعدك بالاجتهاد في هذا الموضوع، و إن شاء الله يشاركوا معانا الإخوان و الأخوات و نعمل لينا بوست خاص بالحاجات دي ...
الفاضل محمد صالح
الفاضل محمد صالح
عضو نشيط
عضو نشيط

نشيط :
الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Left_bar_bleue0 / 1000 / 100الى العزيز الغالى الفاتح محمد صالح  مطلوب صور من قوشيق بعض السواقى Right_bar_bleue

hb : 0

- مواضيع مماثلة